Vernieuwing van de Dijlebrug

Nadat de middenpijler van de Dijlebrug verder was weggezakt in de bodem werd deze in het najaar van 2022 tijdelijk verstevigd. Tot aan de volledige vervanging geldt er hierdoor op de brug een snelheidsregime van maximum 30 km/u en mogen de wagens enkel beurtelings passeren om de stabiliteit niet in het gedrang te brengen.

Het dossier van de stabiliteit van de Dijlebrug gaat al enkele jaren mee, maar minister Peeters liet nu aan Coel weten dat de werken voor de volledige heropbouw van de brug in september 2023 definitief van start zullen gaan. Daarbij wordt ook het eerste gedeelte van de Provinciebaan (N229) tussen de brug en de Haachtsesteenweg (N21) heraangelegd en fietsveiliger gemaakt.

Aanbesteding Steenweg op Holsbeek loopt niet van een leien dakje

Het bestek voor de aanbesteding van de werken aan de Steenweg op Holsbeek werd in 2022 in de markt gezet met het oog op een snelle aanduiding van de aannemer, omdat het voor een gedeelte afhankelijk is van relancemiddelen. Anderzijds kunnen deze werken niet aanvatten voor het einde van de werken aan de Dijlebrug en zijn ze om verkeerschaos te vermijden ook niet combineerbaar met Rock Werchter. Hierdoor zal de eerste spade pas ten vroegste in de zomer van 2024 in de grond gaan.

De termijn tussen de aanbesteding en de daadwerkelijke aanvang van de werken was daardoor zodanig lang dat in de huidige economische situatie geen enkele aannemer het financiële risico wilde nemen om gedurende die hele periode gebonden te zijn door een offerte. De aanbestedingsopdracht werd teruggetrokken en zal in 2023 opnieuw plaatsvinden. Hierdoor wordt de termijn tussen aanbesteding en uitvoering sterk ingekort.

Alle onteigeningen werden ondertussen op één na tot een goed einde gebracht. In een eerste fase wordt er gedurende 4 maanden gewerkt tussen de rotonde met de Aarschotsesteenweg en het Wingepark, nadien volgt het traject tot aan de op- en afritten van de E314 over de periode van 1 jaar. De projectzone zal volledig afgesloten worden tijdens de werken

Door de grote prijsstijgingen van o.a. grondstoffen en bouwmaterialen steeg de kost voor de uitvoering van dit project ondertussen van 3,3 naar 4,6 miljoen euro.

Heraanleg N229 in de buurt van het centrum nog niet voor meteen

Tot slot plant AWV al veel langer de heraanleg van de N229 in de buurt van het centrum van Rotselaar. Ondertussen is er een ontwerp getekend voor het stuk van de Stationsstraat tussen het kruispunt van de Astridstraat/Drielindenstraat en dat van de Torenstraat/Rodenbachlaan enerzijds en het stuk van de Provinciebaan tussen de Kapelstraat en de Haachtsesteenweg anderzijds. AWV beoogt de voorzieningen voor het openbaar vervoer te versterken én fietsveiligheid te verbeteren door asverschuivingen en poorteffecten aan te leggen.

De startnota voor deze werkzaamheden is rond maar voorlopig wordt er geen verder initiatief genomen in afwachting van de afronding van de andere projecten op de Aarschotsesteenweg richting Wezemaal en de Steenweg op Holsbeek.

Arnout Coel: “Dat de N229 over de ganse lijn wordt aangepakt is zeker een goede zaak. Gezien het belang van deze verkeersader voor Rotselaar en de omgeving is een gefaseerde uitvoering noodzakelijk en goed overleg met alle betrokken partners cruciaal. Ik roep de minister dan ook op om in overleg met het gemeentebestuur, de nutsmaatschappijen, AWV en de politiediensten een goed plan uit te werken voor de verkeersstromen tijdens de lange duur van de werken.”

In de pers

Het Laatste Nieuws: https://www.hln.be/rotselaar/ingezakte-dijlebrug-wordt-in-september-ver…

ROBtv: https://www.robtv.be/nieuws/dijlebrug-in-rotselaar-wordt-in-september-v…